Autor: Maja Urzędowska, Ortoptrysta w Ziko Optyk, ul. Czerwone Maki 33 w Krakowie
FAKTY
⇒ Od 75% do 90% nauki odbywającej się w sali lekcyjnej zależy od zmysłu wzroku!
⇒ Szacuje się, że 1 na 10 dzieci wykazuje poważne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania wzroku, rzutujące na proces uczenia się!
⇒ Za to, co widzimy odpowiada 80% przetwarzania wzrokowego, a 20% – za to, gdzie i jak widzimy!
⇒ Ze zmysłem wzroku wiąże się 66% aktywności mózgu: w 1 sek. docierają 3 mld impulsów, z czego 2 mld wzrokowych!
⇒ Charakter pozawerbalny ma 93% komunikacji człowieka, a 55% jest wynikiem obserwacji mimiki i mowy ciała drugiej osoby!
(Focus, maj 2009 r)
Ćwiczenie funkcji wzrokowych jest „otwartym”, modyfikowalnym i zindywidualizowanym (w zależności od potrzeb pacjenta) programem, zawierającym zróżnicowane procedury terapeutyczne. Ich nadrzędnym celem jest usprawnianie/doskonalenie wyuczonych i nabytych umiejętności i zachowań kierowanych wzrokiem, bazując na neuroplastyczności całego układu wzrokowego. Wpływa na komfort i wydajność funkcjonowania wzrokowego podczas czynności dnia codziennego oraz sposób przetwarzania i interpretowania informacji sensorycznych.
JAK TO WYGLĄDA W PRAKTYCE?
1. Prowadzone przez Specjalistę – optometrystę/ortoptystę w warunkach gabinetowych i/lub z instruktażem do ćwiczeń wykonywanych w domu przez pacjenta;
2. Są bezpieczną, niefarmakologiczną, wysoce efektywną zarówno w odniesieniu do dzieci, jak również dorosłych metodą działań profilaktycznych i rehabilitacyjnych;
3. Poprzedzone są kompleksową i wnikliwą diagnozą, obejmującą ocenę układu wzrokowego oraz bazowych i bardziej zaawansowanych funkcji/umiejętności wzrokowych;
4. Prowadzone ze zróżnicowaną częstotliwością; najczęściej jest to 30 minutowa sesja jeden/dwa razy w tygodniu
5. Wykorzystują zróżnicowany zakres metod i narzędzi/pomocy terapeutycznych np. soczewek terapeutycznych, pryzmatów, filtrów, okluderów/przysłonek, wektogramów, tranaglifów oraz specjalistycznych urządzeń do terapii zaburzeń obuocznego widzenia
DLA KOGO?
⇒ Dzieci z „grupy ryzyka”: wysoką wadą refrakcji, zezem, oczopląsem, wcześniaki, z wadami wrodzonymi;
⇒ Dzieci/Dorośli z tzw „trudnościami w uczeniu się”; problemami z czytaniem, przepisywaniem z tablicy, uczeniem wzrokowym słabszą koncentracją wzrokową, niskim poziomem grafizmu lub trzymaniem się w liniaturze zeszytu;
⇒ Dzieci/Dorośli z problemami z pracą do bliży i/lub przy komputerze, męczliwością, z bólami głowy, uczuciem pieczenia i przymusem częstego mrugania
⇒ Dzieci/Dorośli z nieostrym widzeniem, uczuciem „rozmazywania” obrazu w różnych odległościach patrzenia, brakiem komfortu funkcjonowania wzrokowego;
⇒ Dzieci/Dorośli z epizodami dwojenia
Bibliografia:
Barraga N., Morris J.; Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. Część III Materiały źródłowe na temat słabowidzących, WSPS, Warszawa 1997, Bogdanowicz M.; Integracja percepcyjno-motoryczna. Teotia – diagnoza – terapia. CMPPP MEN, Warszawa 1996, Europejska Rada Optometrii i Optyki; Opieka nad wzrokiem dzieci. Marzec 2011, Evans B., Doshi S.; Binocular vision and orthoptics. B.H.Opticians, 2001, Grałek M. (red.); Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course cz.6, Wydanie i polskie, Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2004, Griffin J.R., Grisham J.D.; Binocular anomalies. Diagnosis and vision therapy. 2002, Grosvenor T.; Optometria. (red.) T.Tokarzewski, M.Ożóg, Edra Urban&Partner, Wrocław 2017, Krzystkowa K., Kubatko-Zielińska A., Pająkowa J., Nowak-Brygowa H.; Choroba zezowa, rozpoznanie i leczenie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997, Oleszczyńska-Prost E.; Zez. Edra Urban & Partner, Wrocław 2011, Walkiewicz M.; Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Wydawnictwo APS, Warszawa 2009, Walkiewicz M.; Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2002.
Twoja prywatność jest dla nas ważna
Na stronie internetowej używamy plików Cookies do gromadzenia danych, aby ułatwić korzystanie z naszej witryny, zapewnić bezpieczeństwo, lepiej dopasować treści do potrzeb Użytkowników i ich zainteresowań, w celu analizy ruchu oraz w celach statystycznych. Jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych w powyższych celach, kliknij „Akceptuję”. Jeżeli nie, przeglądaj stronę bez akceptacji Cookies. Pamiętaj, zgodę na Cookies możesz odwołać w dowolnym momencie, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies oraz Polityce Prywatności. Ustawienia Cookies
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Ale rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
Niezbędne pliki cookie przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji jak np. nawigacja na stronie oraz funkcji bezpieczeństwa witryny. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.
Uzupełniające pliki cookie, które mogą nie być konieczne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niekonieczne pliki cookie. Przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika.