Okulary dla kierowców

Prowadzenie pojazdu jest jedną z bardziej wymagających czynności życia codziennego. Kierowanie pojazdem przy równoczesnym skupieniu i ciągłym przetwarzaniu informacji sprawia, że nawet niewielka zmiana w otoczeniu kierowcy może znacząco wpłynąć na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.

Polska obecnie zajmuje odległe 23 z 28 miejsc pod względem bezpieczeństwa na drogach. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele, ale niewątpliwie jednym z nich jesteśmy my sami, a właściwie sposób, w jaki postrzegamy świat. Za pomocą naszego wzroku czerpiemy niemal 85% informacji o otaczającym nas świecie, dlatego jeśli dojdzie do nawet niewielkiego zaburzenia w tym obszarze, cała nasza przestrzeń zaczyna się załamywać.

Wpływ nasilenia światła na komfort jazdy

Światło, a właściwie jego nasilenie jest niewątpliwym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Nasz układ wzrokowy adaptuje się do zmiennego natężenia światła odpowiednio uruchamiając komórki odpowiedzialne za widzenie – czopki lub pręciki. Podczas słonecznego dnia mamy warunki jasne (fotopowe), podczas których czopki – komórki siatkówki odpowiedzialne za szczegóły, pozwalają nam na ostre i wyraźne widzenie. Kiedy oświetlenie jest znikome (skotopowe) uruchamiają się pręciki – najbardziej wrażliwe na światło komórki, pozwalając nam widzieć w warunkach względnej ciemności. Jest jeszcze jeden stan tzw. stan mezopowy, jest to moment między jasnym oświetleniem, a ciemnością, podczas którego maleje aktywność czopków, a wzrasta aktywność pręcików. Taki stan jest bardzo uciążliwy dla naszego wzroku uwrażliwiając nas na wszelkie odblaski i skrajne źródła światła. Właśnie podczas takich warunków oświetlenia dochodzi do spadku bezpieczeństwa na drodze, a prowadzenie w  warunkach mezopowych jest wysoce męczące dla kierowcy.

Powłoki antyrefleksyjne w okularach korekcyjnych

Z powyższych powodów zostały opracowane specjalne powłoki antyrefleksyjne w okularach korekcyjnych, których celem jest zniwelowanie odblasków podczas warunków mezopowych nawet do 90%. Takie szkła w zależności od firmy mogą mieć inny kolor odbicia szczątkowego, ale ich cel jest taki sam. Dodatkowym problem widzenia mezopowego jest tzw. krótkowzroczność zmierzchowa. Jest to czasowe pogłębienie się wady wzroku o wartość nie przekraczającą 1 Dioptrii w kierunku krótkowzroczności w warunkach widzenia zmierzchowego. Dla części kierowców zmagających się z takim stanem, jedynym wyjściem było posiadanie drugiej pary okularów do jazdy wieczorem. Obecnie jednak pojawiają się soczewki ze wsparciem kierowców posiadające charakterystyczną konstrukcję, która pozwala na bezpieczną jazdę przy krótkowzroczności zmierzchowej. Soczewka w swojej górnej części posiada strefę zredukowanej mocy sferycznej o wartości -0,25 Dptr. Przy standardowym użytkowaniu linie wzroku przechodzą przez środki optyczne soczewki zapewniając wygodne i ostre widzenie. Podczas jazdy nocnej kierowca musi jedynie w niewielkim stopniu skierować głowę ku dołowi przy jednoczesnej obserwacji dali. W takim wypadku linie wzroku zaczną przechodzić przez strefę zredukowanej mocy zapewniając lepszą ostrość widzenia w warunkach mezopowych.

Polaryzacja

Innym elementem, na który warto zwrócić uwagę  jest rozproszone światło odbite od różnych powierzchni. Wielokrotnie zdarza się, że w słoneczny dzień światło odbija się od nawierzchni powodując jego rozproszenie. Kiedy taka rozproszona fala światła trafia do naszego oka powoduje duży dyskomfort oraz olśnienia. W tym wypadku najważniejsze wydaje się uporządkowanie fali w celu jest złagodzenia. W ten sposób działa polaryzacja. Polaryzacja to specjalna warstwa znajdująca się między warstwami powłok w okularach segregująca fale światła, przepuszczając przez swoją strukturę tylko te, które ustawione są w jednym kierunku. Pozwala to na znaczne zniwelowanie olśnienia spowodowanego rozproszoną falą światła, co przekłada się na wyostrzenie kontrastu obserwowanego obrazu.

Blueblockery

Część kierowców może nie odczuwać względnego pogorszenia widzenia wieczorami lub w warunkach mezopowych. Jednak w gorszych warunkach pogodowych, takich jak mgła lub deszcz, dla lepszej widoczności można skorzystać z niewielkiego wsparcia jakie dają okulary z żółtą powłoką tzw. Blueblockery. Filtry w tych okularach wycinają niebieską falę światła wyostrzając tym samym kontrast otoczenia w gorszych warunkach pogodowych. Okulary takie swobodnie mogą być używane również wieczorami w celu zwiększenia komfortu jazdy. Dla tych, którzy jednak nie chcieliby zmieniać swoich okularów korekcyjnych na blueblockery, zostały stworzone specjalne nakładki z żółtymi powłokami zakładane na klips, które dostępne są w dobrych salonach optycznych.

Przeciwsłoneczne okulary korekcyjne

Obecne rozwiązania pozwalają również na połączenie kilku funkcji, co pozwala np. na równoczesną ochronę przeciwsłoneczną i korekcję wady wzroku. Do wyboru mamy dwa rozwiązania: okulary z przyciemnioną nakładką magnetyczną oraz okulary fotochromowe. Okulary z nakładką to takie, które w zestawie posiadają ściśle dopasowaną nakładkę z filtrami UVA i UVB oraz polaryzacją. Dzięki temu wystarczy przypiąć ją na magnes do okularów korekcyjnych kiedy zachodzi taka potrzeba. Jeśli chodzi o fotochromy to mówimy o specyficznej właściwości soczewki. Soczewki fotochromowe to takie, które posiadają światłoczułą warstwę wewnątrz swojej struktury. Wraz ze wzrostem natężenia światła i promieniowania UV dochodzi do zmiany kształtu jej cząsteczek i samoistnego zabarwienia na wybrany kolor. Wraz z brakiem światła lub promieniowania UV dochodzi do ich całkowitego odbarwienia (np. w pomieszczeniach). Obecnie wszystkie szyby samochodowe wyłapują część promieniowania UV, z tego powodu potrzebujemy specjalnych mocniejszych fotochromów, które zaciemniają się również w samochodzie. Dodatkowo mamy możliwość obecnie skorzystać z wysoce inteligentnych szkieł fotochromowych z polaryzacją. W ich wypadku poza zmianą koloru dochodzi do zwiększenia się polaryzacji w soczewce. Dzięki temu w ostrym oświetleniu patrzymy przez ciemne soczewki z polaryzacją, a w pomieszczeniu przez bezbarwne nie posiadające polaryzacji.

Badanie wzroku

Dodatkowo często nawet niewielka wada wzroku lub zaburzenie widzenia obuocznego może znacząco wpływać na ostrość widzenia lub postrzeganie głębi przez kierowcę. W związku z tym przynajmniej raz na rok zalecane jest wykonanie pełnego badania wzroku. Dzięki niemu w razie potrzeby możemy wprowadzić odpowiednie rozwiązanie korekcyjne, dające komfort prowadzenia pojazdu. Komfort oraz bezpieczeństwo kierowcy przekłada się na bezpieczeństwo jego pasażerów oraz otoczenia.

Jak wynika z powyższego znalezienie odpowiedniego rozwiązania niwelującego nasze dolegliwości jest skomplikowanym procesem. Często samemu trudno jest nie zwrócić uwagę na drobne niuanse wpływające na komfort widzenia i bezpieczeństwo. W związku z tym warto udać do dobrego salonu optycznego, gdzie optometrysta lub optyk pomoże w wyborze indywidualnego rozwiązania. Podczas takiej konsultacji specjalista zadba o parametry widzenia, a pacjent będzie mógł skupić się na wyborze okularów, które wzbogacą jego wizerunek o niepowtarzalny look.