Rozwój widzenia dzieci – na co trzeba zwracać uwagę?
Umiejętności widzenia uczymy się całe życie, ale za najważniejszy okres do jej rozwoju uważa się pierwsze dwa lata życia. Poziom rozwoju widzenia i jego jakość można już badać w kilka dni po narodzinach dziecka (np. Skala Brazeltona).Warunkiem właściwego rozwoju widzenia jest: sprawny układ wzrokowy czyli zdrowa gałka oczna, nerw wzrokowy, droga wzrokowa i prawidłowo funkcjonujące ośrodki korowe.
CO POWINNO ZANIEPOKOIĆ RODZICÓW ?
Co nas powinno zaniepokoić w funkcjonowaniu wzrokowym naszego dziecka i kiedy zwrócić się o pomoc do okulisty/ortoptystki/terapeuty wczesnego wspomagania – tyflopedagoga?
1 MIESIĄC ŻYCIA
występuje widoczna różnica w wielkości gałek ocznych, wyglądzie oczu i powiek np., biała źrenica, nierówne źrenice, nierówna szerokość szpary powiekowej,
oczy są w mimowolnym ruchu, „cały czas pływają” lub odchylają się/ zezują w jedną stronę,
oczy są zaczerwienione, zamiast łez pojawia się inna wydzielina np. ropa,
dziecko nie patrzy na twarze bliskich osób z 15 – 40cm; nie reaguje na przedmioty o wysokim kontraście np. czarno-żółte.
2/3 MIESIĄC ŻYCIA
nie przeszukuje, lokalizuje i utrzymuje spojrzenia na przedmiotach,
nie przygląda się elementom twarzy: oczy, nos, usta; nie przenosi spojrzenia między obiektami,
nie nawiązuje i nie utrzymuje kontaktu wzrokowego, nie uśmiecha się w interakcji z dorosłym,
nie patrzy na własne ręce, nie wyciąga ich w kierunku zabawek/osób.
4/5 MIESIĄC ŻYCIA
nie bawi się rękami w linii środkowej ciała, nie zbliża do oczu, by obserwować ruchy palców,
nie sięga i nie przenosi zabawek do ust pod kontrolą wzroku,
nie fiksuje obuocznie,
nie rozpoznaje wzrokowo znanych mu osób i przedmiotów (pamięć wzrokowa),
nie różnicuje i nie reaguje na wyraz emocjonalny twarzy np. szczęścia, zaskoczenia i strachu.
5-7 MIESIĄC ŻYCIA
brak lub słaba koordynacja oko-ręka,
brak zbieżności w patrzeniu na jeden ten sam przedmiot.
7-12 MIESIĄC ŻYCIA
nie interesuje się nowymi zabawkami/małymi przedmiotami/zabawkami oddalonymi 1-2 metry,
nie interesuje się otoczeniem,
nie obserwuje domowników.
12 MIESIĄC – 3 ROKU ŻYCIA
brak zainteresowania książeczkami, obrazkami; >brak zainteresowania bazgraniem,
podczas chodzenia dziecko potyka się o meble, zabawki, progi,
niechętne porusza się w nowych pomieszczeniach/otoczeniu (zaburzenia orientacji w przestrzeni),
nie klasyfikuje i nie dobiera brył według kształtu, wielkości.
3-5 ROK ŻYCIA
ma trudności z rozróżnianiem: figury od tła, kształtów, wielkości, barw, kolorów,
ma trudności z widzeniem szczegółów na obrazkach,
nienaturalnie układa ciało/głowę podczas oglądania TV, książki,
mruży oczy, marszczy twarz gdy obserwuje obiekty z dalszej odległości,
słabo posługuje się ołówkiem, kredką, łyżką,
szybko męczy się po okresach koncentracji wzrokowej,
zgłasza zamazywanie i rozmywanie obrazu, podwójne widzenie.
5-7 ROK ŻYCIA
nie identyfikuje i odtwarza figur i znaków abstrakcyjnych (np. liter) również z pamięci,
nie dobiera figury na podstawie pojedynczego szczegółu,
nie identyfikuje i nie nazywa brakujących szczegółów na obrazku,
Na stronie internetowej używamy plików Cookies do gromadzenia danych, aby ułatwić korzystanie z naszej witryny, zapewnić bezpieczeństwo, lepiej dopasować treści do potrzeb Użytkowników i ich zainteresowań, w celu analizy ruchu oraz w celach statystycznych. Jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych w powyższych celach, kliknij „Akceptuję”. Jeżeli nie, przeglądaj stronę bez akceptacji Cookies. Pamiętaj, zgodę na Cookies możesz odwołać w dowolnym momencie, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies oraz Polityce Prywatności. Ustawienia Cookies
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas przeglądania witryny. Pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Ale rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
Niezbędne pliki cookie przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji jak np. nawigacja na stronie oraz funkcji bezpieczeństwa witryny. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.
Uzupełniające pliki cookie, które mogą nie być konieczne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niekonieczne pliki cookie. Przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika.